Serieus, sommige vacatureteksten...

Serieus, sommige vacatureteksten...

In deze economie, waar er steeds meer vacatures zijn (zeker binnen de techniek) komen er natuurlijk ook steeds meer verschillende vacatureteksten, filmpjes, MP3tjes en andere leuke dingen om nieuwe collega’s te vinden.
Nu, de filmpjes zijn vaak leuk, variërend van professioneel tot schattig zelf opgenomen, maar tonen altijd wel aan dat iemand er even over heeft nagedacht. De vacatureteksten echter…. da’s een heel ander verhaal.

Internationale vrouwendag

Eigenlijk wilde ik hier een prachtig blog schrijven over de internationale vrouwendag, wat het betekent wat er speelt en meer van dat moois.

Maar ik kijk naar mijn dochter en besluit, internationale vrouwendag gaat ook om aandacht en liefde voor mijn kinderen. Dus… geen blog… maar samen aan een puzzel van 1000 stukjes (zonder plaatje) om te leren doorzetten, creatief te denken en vooral samen te zijn.

Bescheidenheid is "Bad 4 Business"

Onlangs sprak ik met een dame die samen met haar vader een bedrijf runt. Zij zijn met z’n tweeën, en halen opdrachten binnen die ze met behulp van een flink netwerk aan ondernemers om hen heen uitwerken. Dit gaat al jaren best lekker, maar dit kleine familiebedrijfje heeft een grote uitdaging. Vader gaat binnen nu en een aantal jaren met pensioen. Daar volgen dan weer een hele stapel nieuwe obstakels uit, waar ik er in elk geval een met je wil delen.

“Ik doe maar de administratie”

De vader is een techneut, de dochter hanteert de backoffice. Nu zijn ze op zoek naar een nieuwe, eigenwijze, enthousiaste, zelfstandige, licht brutale en absoluut eigengereide techneut, die het werk van de vader kan overnemen.
In mijn gesprek met de dochter was mijn aanname dat het bedrijf dan hoe dan ook van haar zou zijn. Of ze deelt het met deze toekomstige techneut, of ze huurt deze man/vrouw in en is zelf de baas. Ze keek me geschrokken aan. Eh..zo had ze het nog niet bekeken. Ze deed “alleen maar de administratie”. Oh, en hoe kijk je er dan tegenaan als jouw vader zich langzaam terugtrekt uit het bedrijf en er een nieuwe techneut is? Doe je dan nog steeds “alleen maar de administratie” ? Of doe je nu eigenlijk meer dan dat?

Ze dacht even na, en gaf rustig toe dat ze van alle afspraken op de hoogte was, dat ze zich toch wel bezig hield met contractafhandelingen, contact onderhield met het netwerk en inderdaad zich ook druk maakt over de betalingen (ontvangen en versturen). En nog veel meer, maar dan wordt de opsomming wel wat eentonig. De rolverdeling bleek dus veel evenwichtiger dan ze in eerste instantie had gedacht. Maar ze staat nu nog op de loonlijst als “medewerker”, omdat een kekke functietitel haar eigenlijk ook niet echt boeit. Maar tijden veranderen…

Wie wordt het “nieuwe” gezicht van de onderneming?

Stof tot nadenken dus, want hoe ga je je profileren, nu en in de toekomst? Zeker bij het MKB doen mensen zaken met andere mensen. Niet met bedrijven. Als jouw klant jou vertrouwt en je kunt dit vertrouwen waarmaken, dan kan je zaken doen. En een klant vertrouwt je pas, als hij/zij je kent. Op dit moment is haar vader nog het “gezicht” van het bedrijf. Maar misschien wordt het tijd dat ze die rol overneemt. Dat ze met haar vader eens moet overleggen hoe zij haar rol binnen het bedrijf ziet en of en hoe deze zich moet gaan ontwikkelen.

Dan kunnen we op basis daarvan een communicatieplan maken met wellicht wel haar nieuwe - veel minder bescheiden - rol in het bedrijf voor ogen. Dan kan ze laten zien wat ze allemaal betekent en meebrengt. In een technische omgeving zijn mensen met technische kennis en ervaring noodzakelijk en logisch, maar ook haar bijdrage is waardevoller dan ze zelf had bedacht.

Zo, bescheidenheid getackeld. Niet doen dus… maar waarom is dat

“Bad 4 Business”?

Simpel, omdat, wanneer je je te bescheiden opstelt, je jezelf tekort doet. Je laat niet helemaal zien wat je kunt, doet, waar je verantwoordelijk voor bent en of misschien zelfs wie je bent. Daardoor kunnen anderen jouw vaardigheden lastig naar waarde schatten. En hoe krijgen ze dan een goed, en volledig beeld van wat het bedrijf allemaal te bieden heeft. Als ze de stap naar voren zet, en het gezicht van het bedrijf wordt, dan moet ze haar sterke punten kennen en ze vol overtuiging kunnen benoemen. (haar verbeterpunten vanzelfsprekend ook. Maar die hoeft ze niet hardop te benadrukken, daar zou ik extern de kennis voor inhuren)

Ze is binnen dit bedrijf nu nog de stille kracht, die je niet veel hoort, maar een die wel aanwezig is en alles in goede banen leidt. Maar moet ze nu lawaai gaan maken? Nee lawaai klinkt negatief en zo is ze niet. Maar een Stille Kracht moet wel zichtbaar zijn voor de buitenwereld. Dat de klanten en leveranciers weten, als zij het regelt, dan komt het goed, of als zij het ermee eens is, dan klopt het wel, want ze gaat altijd grondig te werk. Of aan de andere kant, als zij twijfelt moeten we er misschien nog even naar kijken. Zoiets. En die rol is haar - om eerlijk te zijn - op het lijf geschreven. Het enige echte obstakel hierin… zijzelf. Hoe stap je uit de bescheiden schaduw in het zakelijke zonlicht?

Van Stille Kracht, naar Krachtpatser!

Dat is de rol die ik haar gun , van Stille Kracht, naar Krachtpatser. Een met zichtbare toegevoegde waarde voor het bedrijf. Vanuit daar kan ze zich profileren en - als ze dat wilt - het bedrijf in de toekomst ook met een andere zakenpartner laten floreren. Ik ben erg benieuwd wat ze besluit dat haar rol moet worden binnen haar bedrijf… deze (nu nog stille) Krachtpatser.

Wil je meer weten over profilering binnen en buiten jouw onderneming? Neem dan contact met me op met Pleunie@groenepepercommunicatie.nl

Samen kijken we hoe we jouw zakelijke identiteit en imago goed op elkaar kunnen afstemmen.

“Geen goede voornemens, maar goede doelen”

“Geen goede voornemens, maar goede doelen”

Hoewel je het niet altijd door hebt, kan dat wat je zegt, anders worden opgevat dan je bedoelde. Of je kunt iets anders begrijpen uit een tekst dan de ander wilde zeggen. ..Ruis op de lijn dus.
Dit is in een aantal simpele stappen te ondervangen. Het enige dat wel tijd kost is het oefenen en leren door te vragen.

Wil je meer weten? Neem dan contact met mij op pleunie@groenepepercommunicatie.nl

Return on Idealism: ROI zonder oogkleppen

Steeds meer merk ik dat bedrijven toe zijn aan de volgende stap in het ondernemen: van "meer" naar "beter". Hetzij ingegeven door wet-en regelgeving, hetzij door maatschappelijke veranderingen, je kunt er niet omheen. Het accent van ondernemen is veranderd, met meer nadruk op duurzaamheid en saamhorigheid. We gaan rustig aan van het meten in return on investment, naar return on idealism.

Hierdoor investeren ondernemers anders, zij (moeten meer) letten op winst in combinatie met de CO2 reductie en het geluk als economische factor. Anders investeren leidt tot andere vragen: Welke investeringen leveren op in geld, welke leveren op in bijvoorbeeld CO2 reductie en welke in de wat lastiger meetbare economische factor geluk? Hoe vind je een voor jouw bedrijf juiste verhouding in deze rendementen? Wat kan je doen om het financiële rendement van deze investeringen in idealisme zo optimaal mogelijk te krijgen en houden?

Idealism: met "soft skills" naar "hard profit"

Een andere strategie brengt andere KPI's met zich mee. Deze vragen natuurlijk om een andere manier van waarderen. Geluk in de vorm van medewerkers tevredenheid, klanttevredenheid zijn bekende KPI's. Voor geluk in de vorm van een duurzaam (bedrijfs)DNA heb je een extra skillset nodig: de soft skills.

Wil je concurrerend blijven in een steeds maatschappelijk bewustere wereld dan moet je je onderscheiden, in product of dienst gecombineerd met de bedrijfsfilosofie. Zet verantwoordelijkheid of openheid eens in als KPI, vraag medewerkers dit te definiëren binnen hun werkzaamheden en binnen het bedrijf. Kijk naar de wereld om de onderneming heen, hierdoor zie je waar kan je verschil kunt maken. Investeer in idealisme en doe dit consequent en binnen de mogelijkheden van de onderneming. De nieuwe KPI's zijn een uitbreiding op, natuurlijk geen vervanging van de bestaande indicatoren.

Verander de input, verander de outcome

Investeren in idealisme vergt een lange termijn strategie. De bedrijfsfilosofie wordt door deze investeringen gekoppeld aan product of dienst. Hierdoor verkoopt de salesafdeling niet enkel het product, zij verkoopt ook het bedrijf. De klant koopt het product omdat dit is wat het wil hebben EN omdat het vanuit uw onderneming komt. Zo worden de klanten ambassadeur van uw bedrijf. De combinatie van deze ambassadeurs maken uw onderneming uniek.

Wat levert die investering in idealisme op?

  • Company pride: betrokken medewerkers, door naast winst ook zaken als verantwoordelijkheid en tevredenheid op te nemen in de KPI

  • New business: door het aantrekken van klanten die “beter” meenemen in hun koopoverweging

  • Kostenreductie: door efficiënter om te gaan met het energieverbruik & bedrijfsprocessen

  • Duurzaam DNA: door de filosofie te koppelen aan uw product of dienst kopen klanten uw product en onderschrijven zij uw filosofie.

Duurzame investeringen vragen een andere aanpak van de marketing | communicatie afdeling. Door gebruik te maken van een allround lange termijn marketingstrategie, gericht op winst èn idealisme, verandert de manier waarom de omgeving naar uw bedrijf kijkt. Zoals eerder aangegeven; men koopt het product en onderschrijft uw filosofie. De marketingafdeling kan hiermee omgaan door de doelgroepen blijven informeren, samenwerkingsverbanden aangaan en blijven toetsen of alles strookt met de bedrijfsfilosofie. Een consequente marketingstrategie, waarbij in samenwerking met klant en keten idealisme wordt omgezet in een structureel financieel rendement.

Wilt u weten of  een duurzaam marketingbeleid ook bij u past? Stuur een berichtje naar pleunie@neutralcompany.nl