Een dilemma: Mijn doelgroep is "duurzame-mail-moe"!

Gemeentes, stichtingen en bedrijven die met duurzaamheid aan de slag gaan, lopen op een bepaald moment tegen een communicatieve uitdaging aan. Ze vertellen er namelijk graag over aan hun medewerkers, aan klanten aan stakeholders en gewoon aan de wereld in het algemeen. Dus wordt er een hele berg duurzame content gecreëerd, over duurzame innovaties, producten, ideeën, werkwijzen.  Dan heb ik het nu alleen over de dingen die instellingen willen (!) communiceren. Daarnaast zijn er ook een boel zaken die zij moeten communiceren, het behalen van certificeringen en het duurzaamheidsbeleid in jaarverslagen ga zo maar door. Duurzame instellingen zenden.... veel!

 

Dubbel opt-in: Twee keer" ja" kan nog steeds "nee" zijn 

En de rest? Juist, die ontvangt, tegen heug en meug in. Met als gevolg een recalcitrant publiek. Het maakt niet uit of dit medewerkers zijn, mensen die het bedrijf een warm hart toedragen of juist mensen die wat afstand hebben tot de zender. Als je nieuwsbrieven verstuurt, kan je er vanuit gaan dat die niet (door iedereen) worden gelezen. Zelfs nietmet de dubbel opt-in actie, waarbij de ontvangen aangeeft dat hij / zij wel is in het onderwerp.

Je zou er als "zender" moedeloos van worden. Maar - en dat is toch wel opvallend - dat worden ze niet, niet echt. Er wordt vrolijk geschreven, statistieken worden in de gaten gehouden en t schijnt normaal te zijn als tussen de 15 en 25 % van de ontvangers de nieuwsbrief opent, tenminste als ik er vanuit mag gaan dat deze cijfers kloppen.

 

"Duurzame mail" moe

Dus, een beetje kort door de bocht, wanneer mensen tot twee keer toe aangeven dat ze jawel..ECHT geïnteresseerd zijn in jouw nieuwsbrief (dubbel opt-in) dan opent 75% van deze geïnteresseerden jouw bericht helemaal niet. Waarom? Omdat men "mailmoe" is. Wanneer je aangeeft dat je iets wilt weten over een onderwerp, dan wil je dat OP DAT MOMENT en dus niet per definitie vier keer per jaar. Maar je klikt toch op de nieuwsbrief, omdat je nieuwsgierig bent, weer..op dat moment. En..als geïnteresseerde partij heb je verschillende bronnen gevonden die natuurlijk ALLEMAAL vier keer per jaar mailen.

Je kunt het vergelijken met de ijscokar die in de zomer door de wijk rijdt. Natuurlijk wil ik (en de kinderen) in de zomer graag een ijsje. Ik ben dan oprecht geïnteresseerd in deze ijscokar en luister braaf naar de opsomming van ijsjes en sausjes, om daarna mijn kiddo's een bizar ijsje te geven, chocola met met groene saus (ja, dat is mijn dubbel opt-ijs ;-)). Maar wanneer ik opeens elke week vier ijscokarren door mijn straat krijg, dan hoeft het niet meer. Na de derde keer raak ik geïrriteerd (want er is een soort Pavlov reactie ontstaan in mijn huishouden) en ben ik wel klaar met die wagen.

 

Van "I don't care!" naar " care to join?"

Hoe zorg je ervoor dat de houding van jouw nieuwsbrieflezer verandert? Eigenlijk is het simpel (gezegd dan, het is absoluut wat moeilijker om te doen), je schrijft een nieuwsbrief, waarin de content wordt bepaald door jou EN jouw lezer. Dus betrek jouw lezer bij de nieuwsbrief.

Dus, zoek eens uit:

  1. wat jouw nieuwsbrieflezers willen weten
  2. hoe vaak ze informatie willen.
  3. wat ze doen (!) met jouw informatie: is het informatief, gaan ze tot aankoop over
  4. personaliseer jouw nieuwsbrief
  5. denk aan een activerende titel. Dus niet "Duurzaamheid", maar wel "U bent uitgenodigd voor het duurzame netwerk voor ondernemers in uw regio" of " Weet jij hoe circulaire koffie smaakt?"

Ik weet het, arbeidsintensief... maar houd vol, op termijn levert het wel op!