Arbeidsmarkt marketing in de techniek: Get in line and STAY in line!

Het valt steeds meer op, technische bedrijven die schreeuwen om medewerkers. Wat er nodig is, is een arbeidsmarkt marketingstrategie. Een strategie die verder gaat dan advertenties zetten en detacheerbureau's inhuren. 

Ik hoorde onlangs een aantal mensen praten over "the Battle for Talent" die er woedt bij technische bedrijven. Tja, als je het zo benadert dan heb je per definitie winnaars en verliezers. Maar wie zijn dan de strijdende partijen? De ene werkgever tegenover de andere? Werkgevers vs medewerkers? De term alleen al.... je kunt de slag wel winnen, maar zoals de Engelsen het zo mooi uitdrukken, de oorlog verliezen.

Is dit niet wat korte termijn denken? natuurlijk, je hebt NU een tekenaar nodig, of een calculator of iemand anders. En dan heb je geen trek in een lange termijn visie. Maar toch, als je op die manier blijft denken, ben je als werkgever vooral reactief bezig. Brandjes blussen, terwijl je er beter voor kunt zorgen dat je interessant genoeg bent voor jouw doelgroep. Als je mensen aan je weet te binden, omdat je weet waar je het over hebt... als je snapt hoe de weg loopt die de techneut aflegt VOORDAT hij bij jou komt werken, dan kan je door de jaren heen kijken.
Een tweesporenbeleid, waarbij je nu de slag uitvecht om dat ene talent, maar je toch ook werkt aan een lange termijn oplossing, waarbij toekomstige talenten bij jou aankloppen, of in elk geval makkelijker te vinden zijn.

Technische school of education "on the job"?

Waar zit het pijnpunt eigenlijk, van die arbeidsmarkt krapte? Als we de draad eens terug volgen.. op de arbeidsmarkt komen we technici te kort. Hoe kom je als techneut op deze arbeidsmarkt? Via school ((v)mbo, hbo, unief) of een vakopleiding binnen het bedrijf zelf.

Deze vakopleiding binnen het bedrijf brengt voordelen en risico's met zich mee. Het grootste voordeel is natuurlijk dat er mensen worden opgeleid dit perfect passen binnen het bedrijf. Het risico, als ze vertrekken, nemen ze een hoop kennis mee en vertrekken ze te snel, dan heeft de investering zich nog niet terug kunnen betalen. Deze vorm van techneuten "kweken" blijkt, behalve bij een aantal grote bedrijven, ook minder populair.

Doorstuderen of werken?

De reguliere scholing is de route die de meeste bedrijven bekijken. Maar daar gebeurt iets geks een soort verkapte "kannibaliseren" vindt hier plaats. Als een student bijvoorbeeld een MBO of HBO werktuigbouw of elektrotechniek opleiding heeft gevolgd, wordt hij al snel gestimuleerd door  hogescholen en/of universiteiten om na deze opleiding het HBO of de TU te gaan doen. Dat is logisch, zij willen ook volle klassen. Ook de student grijpt zijn kans om door te studeren natuurlijk met beide handen aan. Ik zeg niet dat dit goed of slecht is, ik geef alleen aan dat deze mensen dus later op de arbeidsmarkt terecht komen.

Wat je moet weten over de profielkeuze

Waarom doen deze opleidingsinstituten dit? Zijn er onvoldoende havo/vwo scholieren? Nou, JA dus. Er is een tekort aan scholieren met een passend techniek profiel. En voor alle andere profielen valt deze deur direct na de keuze dicht. Wat ik bedoel? Een scholier moet rond zijn of haar 14e een profiel kiezen, dat wil zeggen Economie & Maatschappij, Natuur & Techniek, Natuur & Gezondheid en Cultuur & Maatschappij.

Waar echt mensen nodig zijn zijn vaak de vakgebieden Elektrotechniek, Werktuigbouw, Mechatronica, Technische Informatica... zie je de rode draad? De "hardcore" techneuten. Vaak zijn dit de mensen die op de middelbare school al een exact pakket kozen of nu voor een Natuur en Techniek profiel. Met elk ander profiel ben je of niet toelaatbaar, of enkel toelaatbaar als je voldoet aan diverse eisen. Dus..hoeveel leerlingen kiezen er nu een N & T profiel? Volgens de VHTO (die haar cijfers weer van het Platform Beta Techniek heeft) waren dat er in 2016 bij de jongens 28% en bij de meisjes 10%. Nu zou je kunnen juichen als 100% van deze leerlingen dan ook voor een technische vervolgopleiding kiest... maar niet iedereen met een technische opleiding werkt in de techniek. Dus daar lekt de technische kennis ook nog eens weg.

Huh? Dus eerst werken aan een technische opleiding en dan manager worden?

Tja, je hoort het best vaak, goede technici en hele goede technici, die, als ze een stap willen maken in hun carrière, manager worden. Er is natuurlijk niets mis met managers, maar waarom bieden we onze goede technici geen interessante technische uitdaging? Wat dan? Nou, geen idee, maar ik zou haast willen zeggen....vraag het de techneuten zelf. Waar ligt hun hart? Waar kan je je nog 25 jaar bij uitgedaagd voelen, met welk type werk ben je gelukkig? Als dat een managersfunctie is, dan prima, maar ligt dat binnen de techniek, laten we dan daar eens naar de mogelijkheden kijken.

De visvijver is lek

Het lekt dus potentiële technici aan twee kanten, kinderen kiezen te weinig een technisch profiel EN de mensen die wel een technische vooropleiding/achtergrond hebben, kiezen niet altijd voor een carrière in de techniek, of ze blijven er niet.
Dus als je genoeg technici op de arbeidsmarkt wilt, dan moet je EN de visvijver vergroten EN het lek dichten. Kijk, nu de vraag steeds concreter wordt, is het ook makkelijker te weigeren. Want ja...dit klinkt als een lange termijn strategie...zoals investeren in de jeugd, waarvan het nog helemaal niet zeker is dat zij voor techniek gaan kiezen, en investeren in Technische Young Professionals, waarvan het nog niet zeker is dat zij voor JOUW bedrijf kiezen.  Om natuurlijk niet te vergeten... investeren in de al werkende professional, waarvan het niet zeker is dat ze bij jou blijven.

Wat kan je DOEN?

Ik geef hier wat voorbeelden, maar voor een echt plan, is het handiger om dit af te stemmen op uw bedrijf zelf. Dus...leg de vraag weg bij uw marketingafdeling.

Maar goed, wat u kunt doen: investeer in jeugd die nog niet heeft gekozen. Laatste jaren basisschool of eerste jaren middelbaar. Daar zijn de kinderen te verwonderen. Zij zien de magie van techniek nog en willen nog graag weten hoe dingen werken. Zorg dat je in betrokken bent bij het onderwijs. Als bedrijf? Jazeker! geef een gastles over een product in de natuurkunde les, vraag of het leuk is voor scholen om een rondleiding te krijgen. Sluit aan bij de projecten die scholen zelf al draaien. Technasia hebben veel behoefte aan contacten met het bedrijfsleven. Er zijn ook initiatieven als de First Lego League,  waar je als bedrijf vast iets kunt betekenen. Ben zichtbaar voor deze scholier.
Wat je ook kunt doen? Een show & tell dag over de kinderen van werknemers en/of kinderen uit de buurt.. wat gebeurt er nu precies binnen uw bedrijf? Mogen we het zelf proberen? Wat gebeurt er als ik op deze knop druk... kinderen zitten vol vragen en kunnen zo - als ze maar langdurig in contact blijven komen met uw bedrijf - steeds meer te weten komen over de technieken die zich achter uw poorten bevinden.

Arbeidsmarkt marketing is hard werken!

Realiseert u zich dan wel dat deze leerlingen niet per definitie allemaal een technische opleiding gaan doen, en dan ook niet allemaal bij u gaan werken. Wat levert het dan wel op? Een grotere visvijver, betere bekendheid onder een grotere groep toekomstige arbeidskrachten en een positieve naam in de omgeving.

Dus wat zeg ik nu eigenlijk? Dat je als bedrijf de relatie met uw arbeidsmarkt serieus moet nemen? Dat het handig kan zijn om over de grenzen van wat je direct nodig hebt te kijken? En niet te vergeten, dat je voor het goed begrijpen van jouw -toekomstig- technisch personeel, aan deze mensen zelf zou kunnen vragen wat zij willen? Ik weet het, dat klinkt als veel werk. En eerlijk.. dat is het ook!