Duurzame belangenverstrengeling

[caption id="attachment_204" align="alignleft" width="233"] duurzame belangenverstrengeling[/caption]

Veel ondernemingen zijn goed bezig met duurzaamheid. Ieder op zijn eigen tijd, en in zijn eigen straatje, maar dat is ook wel heel mooi. Er worden lampen vervangen door LED, zonnepanelen geplaatst, nagedacht over dubbelzijdig printen, afvalscheiding ga zo maar door. Allemaal goede initiatieven, die bijdragen aan milieubehoud, CO2 reductie en het zoeken naar duurzame oplossingen.

Tot zover de belangrijke duurzame gedachte, je blijft per slot van rekening wel een commerciële insteek hebben. Dus waarom laat je deze duurzame acties niet voor je werken? Hoe dan?

Zwijgen is zilver, spreken is goud

Het korte antwoord is: door erover te praten. Het echte antwoord: stel een duurzame bedrijfsstrategie op. Neem duurzaamheid en/of MVO als speerpunt op in jouw bedrijfsvoering. Je bent er toch al mee bezig, dus waarom zou je het niet serieus aanpakken. Je stelt je doelen op het gebied van milieu, duurzaamheid en/of MVO en werkt ernaartoe. Vervolgens stel je het marketing/communicatiebeleid af op deze acties. In gewone taal: je laat weten dat je naast een mooi product of dienst ook een bijdrage levert aan een mooie wereld. Zo wordt zwijgen zilver en spreken goud!

Wie blijft, die schrijft

Nu komt de crux. Een strategie is iets van de lange adem. Dus een “shout out” dat jouw bedrijf “groen” gaat, is leuk, maar voegt niet echt toe. Wat dan wel? Blijven delen, successen en als je durft vertel je ook waar je je op verkeken hebt, en hoe je dat aan gaat pakken. Wil je blijven, moet je schrijven (eh..en fotograferen, filmen of illustreren). Zo stel je rustig jouw beleid bij en pas je het beeld aan dat klanten van je hebben. Eerst was je een leverancier van een product of dienst, nu wordt je een leverancier van een product of dienst die zich verantwoordelijk voelt voor voor de volgende generatie (jawel, jouw en mijn kinderen) en daarnaar handelt.

Belangenverstrengeling

Structureel vertellen over successen, delen van kennis en ervaringen is iets dat medewerkers en klanten (ik noem zo maar even twee partijen) op prijs stellen. Je krijgt belangenverstrengeling pur sang: het algemeen belang en het eigen belang overlappen en op die overlap, daar ligt jouw duurzaamheidsstrategie. Daar kan je als medewerker en klant trots op zijn.

Wil jij meer weten over duurzame belangenverstrengeling, en hoe dat kan opleveren voor jou en jouw omgeving, neem dan contact op pleunie@neutralcompany.nl