Ik wil best verduurzamen, maar niet verduurzaamd worden!

Er wordt van alles aangeboden: zonnepanelen tegen "spot"prijs, subsidies voor verduurzaming, informatie over LED verlichting... en toch wil het grote publiek er niet aan.  "Waarom DOEN ze het niet gewoon??" 

Een vraag die je verkopers hoort verzuchten. Waarom schaffen mensen die panelen niet aan, stappen ze niet over op zonne- of windenergie? Of, over een andere boeg: waarom eet men nog zoveel vlees, kijkt met niet waar de kleding vandaan komt, let met niet op palmolie in haar producten?? Waarom verduurzamen mensen niet? Natuurlijk, niet iedereen wordt in een keer volledig duurzaam, maar je kan toch wel een paar stappen zetten??

 

De oplossing is het probleem

Tja, als je het probleem zelf nog niet ziet, dan heb je ook niet de neiging om er iets aan te doen. Het kan zijn omdat het probleem ver van je bed staat, zoals de plastic soep in de oceaan. Het is verschrikkelijk, maar je kunt vandaag en morgen best doorleven zonder daar direct hinder van te ondervinden. Of omdat je het probleem niet direct inziet: Stijging van de gemiddelde wereldtemperatuur met 1 graad Celsius, dan is er geen directen noodzaak om te bewegen.

Pas wanneer je zelf overtuigd bent van een probleem, dan wil je meestal best bijdragen aan een oplossing. Eigenlijk alleen aan de problemen die je (in)ziet, kan je werken. Zolang je niet weet dat veel fijnstof in de lucht zit in jouw stad, neem je rustig de auto.  . Kortom, ik wil best verduurzamen, maar alleen als ik inzie waarom ik verduurzaam. En dan ook niet omdat een ander zegt dat ik niet meer met de auto naar mijn werk mag. Dat bepaal ik - ja, ik geef het toe, ik ben eigenwijs - nog altijd zelf.

 

JOUW oplossing is het probleem!

Maar dan ben je er als "verduurzamer" nog niet. Als mensen zijn overtuigd dat er een probleem ligt dat opgelost moet worden, hetzij omdat het probleem henzelf raakt, hetzij omdat zij aan "the big picture" willen bijdragen, komt de volgende uitdaging. Vaak hebben bedrijven en overheden al oplossingen bedacht voor deze problemen. En toch wil de consument er niet aan. Waarom niet? Er zijn goedkope en goede zonnepanelen, LEDlampen, warmtepompen etc etc Er is subsidie, korting, BTW teruggave op de aanschaf van duurzame producten. Sommige banken geven hyptheekrentekorting, het kan niet op... Waarom liggen die panelen dan niet op elk huis? Waarom zijn we niet massaal van het gas afgesloten?

Ook hier is het inzicht niet zo heel ingewikkeld. Deze oplossingen liggen buiten de belevingswereld van de consument. Het is niet ZIJN oplossing voor zijn probleem. Nee, het is JOUW oplossing voor zijn probleem. Daar loop je meteen al 1.0 achter op acceptatie van deze oplossing.

 

De oplossing? Duurzaamheid is maatwerk

Als ik iets inzie als MIJN probleem, dan wil ik graag ook zelf de oplossing bedenken. Helemaal als het probleem mij direct raakt. Voor de "big picture" problematiek ligt het iets anders. Daar wil ik best meegaan in de oplossing van een ander. Maar alleen als ik de "oplosser" vertrouw in zijn/haar expertise en de oplossing geloofwaardig vindt. Let wel, dan hoeft hij niet niet te zijn he. Het gaat hier om de perceptie. (en eventueel deksresearch via Google).

Maar voor de meer persoonlijke problematiek, wil ik zelf de oplossing aandragen. Weer het fijnstof voorbeeld. Wie bepaalt dat de auto laten staan in mijn geval bijdraagt? Misschien gebruik ik mijn auto alleen op de snelweg en niet in de stad. Dan lijkt het mij (weer: perceptie) dan het laten staan van de auto niet direct een oplossing is. Wellicht ga ik veel met de bus, en zou daar eens moeten worden gekeken of deze al op elektriciteit kan rijden. Of, moet ik dus vaker de fiets pakken, of is het in mijn geval efficienter om het aantal ritten te verlagen. Er zijn tal van oplossingen, maar een paar zijn voor mij realiseerbaar.

Dus...de stappen tot verduurzaming van het gedrag:

Ik deed het niet bewust, maar nu heb ik toch nog een "stappenplan" opgesteld. Goed, dan zet ik ze toch nog even op een rijtje:

  1. Verkoop het probleem niet de oplossing (Ja, ik vind het ook vreemd klinken als ik het zo opschrijf)
  2. Verkoop nooit JOUW oplossing
  3. Laat de klant, burger, medewerker met oplossingen aandragen die voor hem/haar werken
  4. Werk vanuit die invalshoek en schaal dan de "persoonlijke oplossingen" op naar oplossingen waar de doelgroep mee kan leven.