Vijf rollen van de flexibele-schil-marketeer binnen het MKB

[caption id="attachment_327" align="alignleft" width="233"] vijf rollen van de flexibele marketingmanager (ZZP)[/caption]

In het MKB hebben bedrijven niet altijd een eigen marketeer in dienst. Ik vind dat een goede zet. Een marketeer moet met een frisse blik naar het bedrijf kunnen blijven kijken en zich blijven verwonderen over dat waar het bedrijf voor staat. Een betrokken buitenstaander doet juist dat.

Wanneer je wel een marketingafdeling hebt, zou ik er haast voor pleiten om, om de zoveel tijd een externe marketeer in te vliegen, puur om de magie van het bedrijf en haar mensen weer eens boven te halen.

Waarom een zzp’er? Omdat de zzp’er hongerig is. Zij weet dat ze zo goed is als haar laatste opdracht en wil zich elke keer bewijzen. Een goed afgeronde opdracht kan ook voor de zzp’er vervolgopdrachten opleveren en het netwerk vergroten. Zij vereenzelvigt zich snel met haar opdrachtgevers en heeft het vaak over “wij” in plaats van “jij”. Kijk, de schil is wel flexibel, maar het is wel jouw schil, en voor de zzp’er voelt dat ook zo. Welke rollen kan zo’n flex-zzp’er nu spelen binnen het bedrijf? Ik heb de voor mij vijf belangrijkste rollen gedefinieerd :

De marketeer als klankbord

Stel jij hebt een biologische bakkerij, met een ongeveer 5-10 man in dienst of op een andere manier rondlopen, bakkers, winkelpersoneel en stagiaires.

In eerste instantie zal de marketeer meer optreden als een sparringspartner.  Zij zal willen weten waarom jij dat product op de markt wilt brengen. De marketeer vraagt je het hemd van het lijf, en gebruikt daarbij verschillende creatieve technieken, waar je waarschijnlijk ook nog eens een beetje om moet lachen. Wat levert dit op? Weinig over biologisch gebakken brood, maar veel over het waarom van jouw bedrijf. Wie ben jij, wat wil je met jouw bedrijf, waarom vind je het zo belangrijk om .. etc etc. Deze vragen heb jij jezelf vast allang gesteld, of zijn zo vanzelfsprekend voor jou, maar nu ben je bezig om een ander mee te nemen in jouw wereld. Het begin van bouwen aan het merk van jouw bakkerij is daar.

De marketeer als avonturier

Als de identiteit van jouw bedrijf helder is, en je weet waarom je het bakken van brood zo belangrijk vindt, is het tijd om het verhaal te gaan vertellen… maar aan wie? En hoe? En wat vertel je dan?

Nu wordt je uit jouw comfort zone getrokken. Wie is jouw klant, wat wil hij van jou, wat geef je, hoe benader je hem, wat is jouw verhaal, etc etc. Hier gaan jullie het avontuur op papier aan en als je het goed doet, ga je hier helemaal los. Ook hier is het creatieve proces belangrijk, alles kan en mag. Pas daarna breng je alle mooie ideeën terug naar de Now, How en WOW! Je kijkt welke ideeën “gewoon” zijn, welke “creatief”, wat nu wel en nog niet realiseerbaar is.

De marketeer als verhalenverteller

Dit is een belangrijke stap, als jouw marketingbedrijf deze stap overslaat, zou ik er echt zelf naar vragen. Hier wordt het verhaal van jouw bedrijf geboren. Het gaat niet meer om het product dat je maakt, maar om het verhaal achter dat product. Het gaat dus eigenlijk … om jou, jouw beweegredenen en visie. Dat is waar klanten op reageren. Brood kan je ook bij een andere bakker of in de supermarkt halen. Jouw verhaal haalt de klanten binnen en houdt ze, als je oprecht blijft in jouw visie, binnen.

De marketeer als strateeg

Nu gaan we alle ideeën & verhalen in een plan gieten. Samen zoek je naar de juiste doelgroep, de juiste boodschap, stijl en de juiste middelen om te gebruiken. Hier stel je het marketing-& communicatieplan op. Dat kan natuurlijk 80 pagina’s plan zijn, maar laten we het reëel houden, Als het niet tot een, of laten we zeggen twee A4tjes aan leidraad kan worden teruggebracht, dan is het te ingewikkeld. (de 80 pagina’s plan heb je wel nodig om de leidraad te onderbouwen).

De marketeer als medewerker

Ja, en nu ga jij het brood bakken en de marketeer gaat los op het vermarkten van jou als betrokken biobakker. Zij voert het plan uit, en meet het effect van de verschillende acties. Wat werkt wel, wat werkt (nog) niet. Wat kan het plan aanvullen. Zo kom je samen tot een resultaat.

Pleunie Warnink - pleunie@neutralcompany.nl - www.neutralcompany.nl

Zoek je een flexibele-schil-marketeer? Wil je meer weten over wat ik voor jouw bedrijf kan betekenen, neem dan contact op, ik vertel graag jullie verhaal!

Pleunie@neutralcompany.nl