Groene Peper Communicatie

Op 1 september 2018 wordt neutral | company: Groene Peper Communicatie

Een naamswijziging, juist nu mijn bureau een beetje begint te lopen, is dat eigenlijk wel zo verstandig? Vast niet. Maar ik doe het toch!
Waarom dan? Tja, om een aantal redenen, de ene wat meer serieus dan de andere, maar wanneer je alle redenen samen neemt dan snap jij vast ook waarom het bij mij begon te kriebelen. Dus hieronder, niet in volgorde van belangrijkheid: 

1. Minder implementatie, meer communicatie

Twee jaar geleden begon ik aan dit avontuur met een groot doel voor ogen: "bij te dragen aan een betere wereld". Ja, het klinkt wat vaag, maar ik wilde (en wil) graag verschil uitmaken en zag dat voornamelijk in de energietransitie. De CO2 emissie stijgt, de gevolgen zijn iedereen bekend, daar moet het verschil te maken zijn. Neutral Company staat dan ook voor een bijdage aan een "CO2 Neutrale" wereld. In die twee jaar heb ik veel mensen leren kennen die zich op hun eigen manier bezig houden met duurzaamheid, CO2 emissiereductie en een circulaire economie.
Natuurlijk sta ik nog steeds achter mijn gedachten van toen. Wat ik echter wel door kreeg was dat de technologische ontwikkelingen doorgaan, en de eindgebruikers best bereid zijn om bij te dragen. Maar het hoe en waarom is niet altijd even duidelijk. Mijn kracht blijkt - niet helemaal vreemd natuurlijk - te liggen op het gebied van communicatie over duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Het hoe en waarom, wat boekt financiële winst en wat boekt maatschappelijke winst. Wat vind jij als eindgebruiker belangrijk en op welk moment? Kortom: stellen we onszelf wel de goede vragen?

Mijn toegevoegde waarde zit hem dus meer in de communicatie rondom verduurzaming, dan in het "verkopen" van duurzame producten en ideeën.  Ik merkte dat ik dus ook steeds meer opschoof van "iemand die zich bezig houdt met de implementatie van de energietransitie"  naar "iemand die communiceert over de mogelijkheden, de redenen en de visies van bedrijven".  En daar hoort een eigen naam bij. 

2. Vraag en antwoord

Bij elk bedrijf hoort een site en bij elke site horen contactmogelijkheden. Nu ben ik als ZZP'er natuurlijk erg gelukkig met mensen die de moeite nemen om via mijn site contact met me op te nemen. Elke vraag is er een. Er hoeft niet per direct een lead uit te komen, iemand die geïnteresseerd is in verduurzaming, daar vragen of ideeën over heeft is natuurlijk een gesprekspartner. 
Maar wat schetst mijn verbazing, een groot deel van de vragen en opmerkingen gaan over... juist...wasmiddel (!!??!?!). Serieus??? Ik kan me zomaar voorstellen dat je neutral company en neutral wasmiddel even door elkaar haalt hoor. Maar als je op mijn site bent, dan moet je daar toch al een idee krijgen dat er weinig informatie over waspoeder staat? Het gevolg, ik raak wat gedesillusioneerd en ben braaf al deze mensen aan het mailen dat: nee, ik geen wasmiddel verkoop. Ik geen idee heb wat de werkende bestanddelen zijn en hoewel ik altijd in ben voor een samenwerking, ik de link tussen neutral | company en een investering in een thuis gemaakte kinderkledinglijn even niet zo snel zie. Maar goed, hier moest toch ook wel iets aan veranderen. Dus...de naam. 
Het enige spannende dat nu nog kan gebeuren is dat mensen me gaan verwarren met iets anders. Een vriendin - ik noem haar naam hier niet hoor - zei me dat Groene Peper haar deed denken aan een restaurant (Oh..Nee!!!). Dus..van Groene Peper naar Groene Peper Communicatie. Het is wel even typen, de eerste keer dat je een mail stuurt. Maar daarna onthoudt jouw computer de boel wel voor je. 

3. Het moet wel passen

Neutral is zo eh... neutraal. En je kunt veel van me zeggen, maar neutraal ben ik niet echt. Dus hoewel de originele naam wel paste bij wat ik wilde doen, past het niet zo goed bij wie ik ben. Groene Peper staat voor mij voor wat pit in je communicatie. Zeggen wat je vindt, vertellen wat er gaat gebeuren of gebeurd is. Peper is een "eerlijke" specerij. Je proeft m ALTIJD, als je er maar genoeg (niet te weinig maar zeker ook niet teveel) van gebruikt. 

Waarom ik me dat dan niet in een keer bedacht? Zucht...dat vraag ik me ook wel eens af. Ik denk dat ik eerst nog niet klaar was voor Groene Peper. Ik moest me eerst eens flink inwerken. Uitzoeken wat ik belangrijk vind en waar mijn kracht en toegevoegde waarde voor een ander ligt. Met Groene Peper Communicatie denk ik dat ik dat sterker naar voren breng. 

Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt!

Pleunie Warnink
Pleunie@groenepepercommunicatie.nl