Ga eens voor een generalist!

In deze tijd van meer en specialistisch kennis, kan je je als generalist soms wel eens wat verloren voelen. Er is een constante stroom van vragen naar meer en specialistische kennis. Als generalist wordt ik daar soms wel eens een beetje moedeloos van. En wat is het verschil tussen een generalist en een specialist eigenlijk? Het antwoord is een cliché en misschien ook wel wat waar: Een specialist weet veel van weinig, waar een generalist weinig van veel weet. Laatst hoorde ik een mede-generalist dit zeggen toen er aan hem werd gevraagd waar hij zich zoal mee bezig hield. Om vervolgens in een gesprek even een enorme bak brede kennis van allerlei zaken tentoon te stellen. Dus..een typische generalist.

Vroeger werd ik wat kriegel van zo’n “veel & weinig” omschrijving. Want wie wil nu horen dat hij/zij weinig weet van veel dingen. Dat klinkt als alles net niet kunnen. Als mensen iemand nodig hebben om een probleem op te lossen. Wie halen ze er dan bij? Nou, als deze omschrijving zou kloppen.. niet een generalist.

Genoeg kennis om op tijd hulp te vragen

De meerwaarde van een generalist zit hem dan ook niet in het hebben van specifieke kennis, maar in het vermogen kennis op verschillende vlakken - tot op een bepaalde hoogte - snel tot zich te nemen. Hij of zij leert de grote lijnen, ongeveer tot hij in een gesprek mee kan komen in het onderwerp. Waarom de generalist dan niet even doorzet? Vaak omdat hij, als hij de grote lijnen door heeft, interesse verliest. De echte generalist haakt af wanneer hij het principe begrepen heeft. Juist op het moment dat het voor de specialist EIN-DE-LIJK een beetje interessant wordt.

Generalist: De Specialist in samenwerken

Een beetje generalist weet van veel zaken dus niet weinig, maar genoeg. Genoeg om de juiste vragen te stellen, zaken goed in te kunnen schatten en waar nodig de hulp van specialisten in te roepen. En daar heeft een beetje generalist ook geen moeite mee. Hij/zij weet dat hij een specialistisch probleem niet zelf kan oplossen. En probeert dit gelukkig ook niet zelf.
Daarbij is hij gewend bij te leren en te combineren. Wat geleerd is in vakgebied A, kan dat worden aangepast en eventueel worden toegepast in vakgebied B? Soms kan het wel, soms niet. Maar wat een goede generalist ALTIJD doet, is de samenwerking opzoeken.

Grenzeloze Generalist

Een generalist is een netwerker in kennis. Voldoende weten van veel is vooral van toegevoegde waarde als je als generalist een “spin-in-het-web / vliegende-kiep-functie” hebt. Een functie waarin je over afdelingen, vestigingen of andere natuurlijke grenzen van bedrijven heen mag kijken.

De generalist zorgt er op natuurlijke wijze voor, ja, het lijkt in het DNA te zitten, om veel verschillende mensen om zich heen te verzamelen. Welke mensen? Juist, voornamelijk de specialisten. Van deze mensen leren wij generalisten bij. We stellen vragen, kijken mee en snappen in grote lijnen waar de specialist zich mee bezig houdt. Met een generalist haal je dus niet alleen brede kennis binnen, met zijn netwerk krijg je ook de toegang tot veel specialistische kennis.

Pleunie Warnink

Pleunie@groenepepercommunicatie.nl