De evolutie van de groenen: Van geiten sok, naar biologisch shirt

Laatst vroeg iemand me met zo’n opgetrokken wenkbrauw, waarom ik duurzaamheid als niche heb gekozen voor mijn communicatiebureau en wat dan precies mijn werkwijze was. Als je deze twee vragen (en de gezichtsuitdrukking) zo achter elkaar zet, zou je het kunnen opvatten als “ hoe kan zo’n Sok een goed zakelijk product opzetten?”. Eerlijke vraag natuurlijk, maar een ietwat achterhaald concept. Juist nu zijn de “groenen” zakelijker - dan de sokken van weleer -en bewust van wat de impact is van deze zakelijke houding op hun omgeving.

HET NIEUWE GROENE DENKEN

Bij het nieuwe groene denken sluiten comfort en duurzaamheid elkaar niet uit. Waar je vroeger dacht dat Sokken enkel zelfgebreide “jeuktruien” droegen, gaat het nu om biologisch katoen bij de H&M. Wat ik bedoel is dat duurzaamheid (of geitenwollensokkerigheid) voorheen een keuze van een individu was. En deze keuze werd niet of nauwelijks ondersteund met maatschappelijke voorzieningen.

Maar nu is de situatie anders. Wil je nu Groen leven? Dan kan je dus gewoon “of the reck” jouw duurzame katoenen shirt kopen. Biologisch vlees koop je bij de boer (net als de Sok), of bij de slager (het hoeft niet eens een biologische te zijn) of gewoon…in de supermarkt. Er bestaan afbreekbare plastic zakken, is gescheiden afval, elektrische auto’s, groene stroom. Mogelijkheden te over om jouw leven groen in te richten, zonder dat je dat zelf moet organiseren.

JE BEPAALT ZELF HOE GROEN JE BENT

Als “Nieuwe Groene” hebt steeds meer keuzes. Wil je groene stroom? Dan zijn er genoeg opties: zonnepanelen, meedoen met postcoderoos, gewoon groene stroom inkopen bij jouw leverancier om er maar een paar te noemen. Je kunt vlees eten, vegetarisch zijn, maar ook kiezen voor een Vegan of Flexitarisch (Ja, dat is een echt ding.) bestaan.
Mijn zoon is er enorm van. Hij lust vlees en eet het best, maar het hoeft niet voor hem. Dus eet hij het alleen als hij er zin in heeft. Hierdoor koken we steeds minder “aardappels -vlees- en-groente”, en zoeken we soms alternatieven: Flexitarisch dus. Er zijn meer kleuren groen dan alleen wel of niet. Juist dit nuanceren maakt dat duurzaamheid iedereen tot op zekere hoogte past. Je moet alleen uitzoeken in hoeverre jij je er comfortabel mee voelt.

COMFORTABEL DUURZAAM

Voor elke levensstijl is er tegenwoordig wel een oplossing. Sociaal, of Technologisch, Economisch of Ecologisch. Het leuke van leven in deze tijd, is dat je niet meer hoeft te kiezen. Je kunt het je allemaal eigen maken. Precies dat is wat het “Groene Shirt” anders doet dan de “Geitenwollen Sok” . Zij willen wel biologisch, maar niet stoffig. Wel energiezuinig, maar niet ongemakkelijk.

Een frisse, biologische, energiezuinige en comfortabele levensstijl. En dat is precies waarom ik duurzaamheid als niche heb gekozen. Omdat het past bij mijn visie en levensstijl. Omdat het kan in deze tijd en omdat ik er oprecht in geloof: Fris, comfortabel en duurzaam. De levensstijl van de jaren “ 20. 2020 wel te verstaan.

Vorige
Vorige

COMMUNICEREN IN HET DIGI-NORMAAL

Volgende
Volgende

Hét verschil tussen een zakelijk & een gewoon gesprek